Yes! Aril is omgedoopt tot buitenspeelmaand. Veel kinderen spelen te weinig buiten en daar moet verandering in komen.
Daarom deze maand 10% korting op al het buitenspeelgoed met de kortingscode: BUITENSPEELMAAND
  • Lorem ipsum

Het belang van voorlezen!

13 Jan 2022
door Karin

Het belang van voorlezen!

Samen een verhaal of prentenboek lezen is vaak een knusse, warme en gezellige activiteit. Maar daarnaast is voorlezen natuurlijk ook ontzettend leerzaam. Hoe vroeger en regelmatiger kinderen worden voorgelezen, hoe groter de voordelen zijn.

Voorlezen heeft een groot aantal positieve effecten op de ontwikkeling van een kind. Voorlezen draagt bij aan een betere taal- en leesvaardigheid. Maar daarnaast ook op zowel emotioneel, cognitief en sociaal vlak. In dit blog zal ik aan de hand van het prentenboek ‘Kan ik er ook nog bij?’ voorbeelden en spelideeën geven.

Een korte samenvatting van het boek

Wanneer een oude man in het bos zijn want verliest, vormt die voor muisje Knibbelfijn, kikker Kwekkerkwaak, haasje Spring in 't veld, vosje Guldenvel, everzwijn Snuffelneus en beer Brom-zo-graag een fijn onderdak. Het lijkt wel of de want steeds groter wordt. Tot het hondje van de oude man terugkomt...


Klik op het boek

Het muisje vindt de want en gaat daar in wonen. Telkens komt er een dier langs die vraagt: ‘Wie woont hier?’ en wordt er geantwoord met ‘Muisje Knibbelfijn! En wie ben jij?’ (Naarmate er meer dieren in de want wonen, wordt de opsomming steeds langer. Kinderen vinden dit geweldig en doen uiteindelijk vanzelf mee.) Het dier vertelt wie hij is en stelt de vraag: ‘Kan ik er ook nog bij?’ Uiteindelijk wonen er heel veel dieren in de want, totdat…

Het belang van herhaling

Wanneer er vormen van herhaling zijn groeit het resultaat van voorlezen. Dit is het geval wanneer dezelfde woorden/regels meermaals voorkomen in de tekst, of als hetzelfde verhaal meerdere keren wordt voorgelezen. Herhaling zorgt er voor dat kinderen een bredere woordenschat ontwikkelen en meer woorden leren, daarnaast zal de betekenis van de woorden beter worden opgenomen (taal-/leesvaardigheid).

Zo beleeft een kind een verhaal een eerste keer vaak anders dan en tweede of derde keer. De eerste keer zal de nadruk liggen op de gebeurtenissen in het verhaal, de opvolgende keren wordt de aandacht ook verschoven naar gedachten en gevoelens van personages (emotioneel/sociaal).

Door herhaling zal het kind steeds nieuwe dingen ontdekken en opmerken. Zo zal het ontdekken dat de dieren die de want bezoeken steeds groter worden. Dat de dieren gaan twijfelen of het allemaal wel gaat passen (cognitief).

Ontwikkeling stimuleren

Naast het herhaalde voorlezen, kun je ook de ontwikkeling stimuleren door een verhaal na te spelen, uit te beelden of na laten vertellen. Hierbij komen nog weer andere ontwikkelgebieden aan de orde en ook herhaal je wat ze geleerd hebben tijdens het voorlezen. Wat ook heel stimulerend werkt is het praten over het verhaal. Vragen stellen en samen kijken en praten over de prenten.

Je kunt bijvoorbeeld tijdens het voorlezen een tafeltje erbij pakken en deze aankleden met benodigdheden passend bij het verhaal.

Bijvoorbeeld:

  • Witte lappen/kleden als ondergrond voor de sneeuw (eventueel met watten of propjes wc-papier/keukenpapier sneeuw toevoegen)
  • Speelfiguren: de oude man, hond en de dieren (zelf maken, maar je kunt ook de Holtztiger figuren gebruiken)
  • Bomen (de naaldbomen van Holztiger, verschillende groottes dennenappels of takken/boomstronken uit het bos)
  • Een want (tip: gebruik een grote want (bijv. ovenwant), zodat de dieren er ook echt in passen)
Klik op de foto

Speel het verhaal uit met de speelfiguren tijdens het voorlezen. Het verhaal wordt nu tastbaar en geeft naast de prenten een mooie visuele toevoeging. Wanneer je het later nog eens gaat voorlezen, kun je er voor kiezen om je kind de speelfiguren tijdens het verhaal te laten bedienen (begrijpend luisteren/reproduceren/fijne motoriek). Na een aantal keren lezen merk je al snel dat het verhaal inslijt. Nu kun je er ook voor kiezen om niet meer voor te lezen, maar samen het verhaal na te spelen/vertellen (geheugen/rollenspel/inleven).

Tip: zet het tafeltje ergens in de (speel)kamer en je zult zien hoe fijn er mee gespeeld wordt!


Kortom, voorlezen is niet alleen voorlezen, maar ook goed voor:

  • De taal-/leesvaardigheden
  • Emotioneel, cognitief en sociaal vlak
  • Het begrijpend luisteren
  • Het geheugen
  • De concentratie
  • De persoonlijke aandacht (hechting/zelfvertrouwen)

Ik hoop dat ik zo de meeste vragen heb kunnen beantwoorden met deze blog. Mocht je nog vragen hebben of op zoek zijn naar tips of ideeën bij andere boeken, dan mag je me altijd een berichtje sturen!!! Ik denk graag met je mee!

Lieve groet,
Karin

Wees de eerste om te reageren...
Laat een reactie achter
You are currently buying products for '' Quit
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? JaNeeMeer over cookies »